Tělo chce pohyb! Jak nepřepálit start po zimní pauze?

Jak se nechat nakazit jarní energií a rozpohybovat správě tělo po zimě, o to jsem si povídali s Radkem Čudou. Radek je profesionální atletický trenér a ve spolupráci s MyRefresh vede workshop Pohyb jako součást spokojeného života.

Jaro úplně provokuje k pohybu venku. Vyběhnout, vyjet na kole… jak po zimě nepřepálit start?

Pokud jste opravdoví milovníci pohybu, neměl by na jaře být problém, protože jste nezaháleli ani v zimě a věnovali se lyžím, nebo cvičili někde v teple. Kdo s pohybem vyčkával na jaro, měl by hlavně vnímat signály vlastního těla. Nenechat se strhnout a hned zdolávat spousty kilometrů. Ani tempo nemusí být hned vyloženě zběsilé. Není kam spěchat. Chcete být ve formě co nejrychleji, nebo si jí co nejdéle udržet?

  • https://www.facebook.com/mrefresh/
  • info@myrefresh.cz
  • https://www.linkedin.com/company/my-refresh/
Protahování je asi tak oblíbené jako závěrečné titulky. Má svůj význam na konci cvičení?

Ukazuje se, že efekt protažení bezprostředně po aktivitě není až tak významný a po některých aktivitách může být dokonce kontraproduktivní. Další otázka je i kvalita a správnost protahování. Zkuste se proto zaměřit na relaxaci a regeneraci v širším slova smyslu. Sauna, masáž, volné plavání aj. mají pro tělesnou pohodu například větší smysl než pravidelné protahování.

Je nějaký zaručený návod, jak si nastavit tréninkový plán?

Univerzální návod není :-). Někdo je silně motivovaný a pro dosažení cíle je schopen zatnout zuby, odmakat cokoli, i když ho to třeba příliš nebaví. Mnoho lidí při prvních obtížích svůj plán ukončí úplně. Především začátečníkům, ale nejen jim, doporučuji spolupráci s odborným trenérem. Ideálně takovým, který vám sedne i po lidské stránce a společně vyrazí na cestu k cíli, která by určitě neměla být jen dřina, ale také zábava a sebe-vzdělávání.

Jarní energii nemusíte lapat jen venku, ale pozvat ji jednoduše k sobě domů. Jak probudit přírodu za okny domova a v kanceláři? Rostliny nejen zlepšují estetické vnímání kancelářského prostoru, ale tím, že pročišťují vzduch v uzavřeným místnostech, snižují Syndrom nemocných budov. Osázejte si kancelář s milou pomocí a konzultací zahradnice Lenky Bennerové – tento jarní teambulding probudí chuť tvořit a pečovat o krásu prostředí, ve kterém trávíme čas. Podívejte se na její 4 jarní tipy v péči o rostliny.

  • https://www.facebook.com/mrefresh/
  • info@myrefresh.cz
  • https://www.linkedin.com/company/my-refresh/
  • https://www.facebook.com/mrefresh/
  • info@myrefresh.cz
  • https://www.linkedin.com/company/my-refresh/

1. Osvěžíme pokojovky:

Jarní přihnojení je důležité, rostliny mají před sebou období intenzivního růstu a omezený prostor květináče. Pro ekology doporučuji žížalí kompost, pro systematiky pravidelné přihnojování tekutými hnojivy a pro lenochy hnojivové tyčinky, které se pomalu rozpouští. Zvyšte závlahu, je více světla, a tím i fotosyntézy. Za sprchu nebo alespoň otření prachu z listů vám rostliny „poděkují“.

2. Sejeme semínka:

Chcete mít vlastní bylinky z kontrolovaných zdrojů? Je ideální čas na jejich výsev. Chce to trpělivost a péči. Doporučuji proto pěstovat jen takové množství a druhy, které v létě zkonzumujeme. Domácí bylinky s největší nadějí na úspěch jsou: majoránka, saturejka, bazalka, oregano, meduňka a pažitka.

3. Pěstujeme za oknem:

Na parapetu nebo za oknem můžeme leccos urychlit. Klíčení a pěstování natí je velmi jednoduché. Navíc klíčky a natě jsou super zdravé a výborné pro jarní očistu těla. Mezi nejjednodušší patří pěstování natě z česnekových stroužků pouhým ponořením do vody, nebo vysetí semínek řeřichy na vatový polštářek. Do týdne můžete sklízet.

4. Kontrolujeme zahradu:

Určitě najdete překvapení v podobě prvních kvetoucích keřů (kaliny, jasmíny), cibulovin (talovín, sněženky, bledule) nebo petrklíčů. Nařežte si pár větviček z časně kvetoucích keřů do vázy (vrby, lísky, zlatice). Ani truhlíky nemusí čekat na letničky. Osvědčenou kombinací jsou třeba jarní cibuloviny s maceškami.

Kdy jindy klíčit než teď?

Jak na to a čím nám klíčky prospívají vysvětluje Míša Sedláčková, zkušená a známá celostní výživová poradkyně pro děti a dospělé. Jsme moc rádi, že je nově součástí MyRefresh týmu.

Proč jíst klíčky?

Klíčky obsahují významné množství enzymů, minerálů a vitamínů. Při klíčení začnou v semínku probíhat metabolické děje, ze složitých forem bílkovin, sacharidů a tuků vznikají formy jednodušší, pro naše tělo lépe stravitelnější, a to za zvýšení obsahu množství vitamínů (zejména B a C), minerálů a enzymů.

Klíčky jsou „ pokladem“ našeho stravování! Je to jednoduchý a levný způsob, jak obohatit jídelníček celoročně o kvalitní vitamíny a minerály.

Co s naklíčenými semínky?

  • do salátů
  • posypat chléb
  • přidat do polévky
  • doplnit jimi rýži, quionou, pohanku, jáhly…

 

 

Běžně se k nakličování používá:

  • mungo fazole
  • fazolky adzuki
  • čočka
  • cizrna
  • hrách
  • pohanka
  • slunečnice
  • vojtěška
  • ředkev
  • brokolice
  • roketa

 

  • https://www.facebook.com/mrefresh/
  • info@myrefresh.cz
  • https://www.linkedin.com/company/my-refresh/

Klíčení je jednoduché

Semínky namočíme ve sklenici nebo v hrnečku přes noc do vody. Druhý den namáčecí vodu slijeme a semínka ráno a večer propláchneme studenou vodou a vzápětí slijeme přes sítko. Takto to provádíme tak dlouho, dokud nezačnou klíčit. Klíčky dle druhu máme po 3-7 dnech.

Semínka řeřichy, rukoly, hořčice, chia a lnu se nakličují hůře. Po namočení okolo sebe vytvoří gel, špatně se proplachují a snadno plesniví.

Tyto semínka se dají skvěle nakličovat na sítku z nerezové oceli na porcelánové misce. Semínka se namočí asi na 15 minut do studené vody, a poté se nožem rozetřou v slabé vrstvě na nakličovací sítko. Porcelánovou misku pod sítkem naplníme až po okraj vodou, aby se semínka na síťce lehce dotýkala vody v misce po nimi. Vodu doplňujeme. Semínka nesmí zaschnout. Nakličování trvá 2-3 dny.

VITALITA jsou zdravá střeva.

Ať ve vás dříme jakékoli střevo, zaslouží si právě teď vaší péči a pozornost. Sedavý způsob života, konzumace nevhodných potravin, naše drahé mobily, nebo smogové ovzduší, to vše zvětšuje skládku toxinů v našem těle. Nejen náš šuplík v kanceláři, ale i naše tělo si  krátkodobá detoxikace nám pomáhá se toxinů zbavit. Váš organizmus znovu ožije a bude schopen lépe se vypořádat například s akutními onemocněními.

Přečte si více v článcích od MUDr. Davida Freje:

JARNÍ DETOX PRO ZDRAVÍ

PROČ detox

Share This